A Bohnenkamp abroncs-ABC

Itt minden információt megtalál a professzionális kivitelű abroncsokról és kerekekről.

  A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  W  X  Y  Z  

A

A felni átmérõje

A használt abroncs belsõ sugarának felel meg és collban adják meg.

Abroncscsere

Az abroncscserének az abroncs és a felni sérülése nélkül kell megtörténnie. A tömlõs abroncsoknál a tömlõt is cserélni kell. A szerelésnél szerelõpaszta használata javasolt az abroncsok belsõ oldalán és a felnin az abroncs könnyebb szerelése érdekében.

A összkerékmeghajtásos jármũveknél arra is kell ügyelni, hogy az abroncsméretek az elsõ és hátsó tengelyen a jármũ mechanikai lehajtásával (áttételi arány) harmonizáljanak.

AS-abroncsok

Ez a rövidítése mezõgazdasági traktorokra szánt abroncsoknak. Ezek az abroncsok meghajtott kerékre való mintázatúak.

Á

Ápolás

Az abroncsnak nincs szüksége különösebb ápolásra. Mindenesetre kímélõen kell kezelni, hogy a túl korai öregedést megelõzzük. Ehhez viszont hozzátarozik, hogy hosszabb állási idõkben a napsugárzástól az abroncsokat óvni kell. Ezenkívül a jármũveket szezonon kívül normál keréknyomással kell tárolni.

Ápolóabroncsok

A keskeny ápolóabroncsokat manapság a megnövekedett tengelyterhelés miatt egyre ritkábban használják. De lehet kombinálni szabványgumikkal is, hogy egyes szántóföldi munkálatok során a talajnyomást csökkentsük. Ezeken kívül használhatók ikerkerekekként is.

B

Bar

A bar a légnyomás mértékegysége.

Beágyazási mélység (BM)

A felület, amihez a kereket csavarozzák és a felni közepének távolsága.
Az BM-et mm-ben adják meg. 0 mm abban az esetben, ha a kerék az abroncs szimmetriasíkjában helyezkedik el a fékdobon. Ha nagyobb, mint 0 mm, az azt jelenti, hogy a felni és ezáltal az abroncs futófelülete is jobban befelé néz.

D

Deformáció

Az abroncs körbefutásától való eltérés vízszintes ill. függõleges irányban. Csak extrém esetben - a mai abroncsok esetében szinte elõ sem fordul - fontos ennek a harmonizálása. Ekkor a deformációt speciális géppel marják le, így mérséklik vagy teljesen megszüntetik.

Diagonálabroncsok

Az építési módra vonatkozóan az abroncsok között megkülönböztetünk diagonál- és radiálabroncsot. A diagonálabroncsoknál a vázalkotó szálak ferdén (ill. diagonálisan) futnak az abroncs egyik peremétõl a másikig.

DOT-szám

A DOT az amerikai "Department of Transportation"-t jelenti. A DOT-szám az abroncs peremén nem csak azt jelzi, hogy az abroncs megfelel az USA elõírásainak: a "419" például 1999. év 41. gyártási hetét jelöli. 2000. január 1-tõl négy számjeggyel jelzik a gyártás évét és hetét. Ez azt jelenti, hogy az utolsó négy szám az abroncs gyártási évét és hetét jelzik: az 1600 a 2000. év 16.hetét.

É

Építési módok

Az építési módok között megkülönböztetünk diagonál- és radiálabroncsot (ld. ott)

E

Erdei abroncsok

Az erdei abroncsokat az ágak és a gyökerek veszélyeztetik. Emiatt különösen erõs vázzal rendelkeznek. Az erdei abroncsok legnagyobb része diagonálabroncsként készül (ld. diagonálabroncsok).

F

Felni

Az új felni rendelésekor az exakt méretekre kell ügyelni, annak érdekébenm, hogy az abroncs illeszkedjen a felnire. Fontos az átmérõ, a csapszegek száma és a beágyazási mélység a felnin. Ezt a felni közepétõl a felni teknõjének belsõ felfektetési felületéig mérik. Pozitív beágyazási mélységet ad a szükebb nyomtáv, negatívat a szélesebb nyomtáv.

Felni-perem

A felni kifelé hajlított peremét a felni oldalaként is nevezzük.

Futófelület

A futófelület a vázra felvulkanizált, körbefutó sáv. A futófelület gumikeveréke a vázzal gyütt határozza meg az abroncs kopásállóságát és tartósságát.

G

Gyártás

Az abroncsokat több nyersanyagból gyártják. Ezek pl.a korom, a szilikát, stb. Magas hõmérséklet és nyomás alatt ezeket az alkotókat összekeverik és lehũtés után kinyújtják. Ezeken kívül az abroncsok még különbözõ gumikeverékekbõl állnak, pl. a futófelületen, vázon és peremen. Az egyes alkotók és rétegek építik fel az abroncsot. Végül az abroncsot forró nyomás alatt "megsütik". Ez az egyes elemek vulkanizálása. Ennek eredménye, hogy az abroncs molekulái térhálót alkotnak.

I

Ikerkerekek

Az ikerkerekek az extra széles kerekek kedvezõbb árú alternatívái, ha a talajt kímélni, a vontató vonóerejét növelni szeretnénk. Figyelembe kell venni, hogy az országúton a teljes szélesség nem haladhatja meg a 3 métert.

K

Kaucsuk

A kaucsukfa tejnedvébõl nyerik. A modern abroncsok szintetikus kaucsukot is tartalmaznak. Mégis a természetes kaucsuk a szintetikus változat elõállításakor fontos alkotóelem. A világon elõállított kaucsuk minegy 75 %-át használja fel az abroncsgyártás.

Keréknyomás

A keréknyomás és a levegõ térfogata határozza meg az abroncs teherbírását. Az 1,6 bar nyomású abroncs pl. nagyobb terhet bír, mint a 0,8 bar nyomású.
A nyomást a mindenkori használathoz kell igazítani. Az országúti használathoz olyan nyomást kell használni, ami kb. 40 km/h sebességhez szükséges. A szántóföldi használathoz úgy kell csökkenteni a nyomást, hogy a talajt kímélje és a húzóerõ lehetõleg nagy legyen.

Keréktalp

Az új keréktalp rendelésekor az exakt méretekre kell ügyelni, annak érdekébenm, hogy az abroncs illeszkedjen a keréktalpra. Fontos az átmérõ, a csapszegek száma és a beágyazási mélység a keréktalpon. Ezt a keréktalp közepétõl a keréktalp teknõjének belsõ felfektetési felületéig mérik. Pozitív beágyazási mélységet ad a szükebb nyomtáv, negatívat a szélesebb nyomtáv.

Keresztmetszeti arányok

Az abroncsoldal magassága és a gumiabroncs szélessége. Példa: egy 175/70 R 13 dimenziójú kerék 175 mm széles, az oldalmadasság a szélesség 70 %-a, az utolsó két számjegy a colméret (nemzetközileg).

Kiegyensúlyozás

Az abroncs kiegyensúlyozása az utazási komfort feltétele és egyben a vibráció elkerülését szolgálja, amely a menettulajdonságokat rontja. Az utóbbit az egyenetlen tömegelosztás okozhatja. A felnin elhelyezett ellensúlyok javítják a kiegyensúlyozatlanságot, amely a kerék forgómozgása közben keletkezik.

Körosztó

A körosztó a felni egyik legfontosabb mérete. A felni felerõsítéséhez szükséges lyukak vagy a támcsapszegek köralakban rendezve állnak. Mivel a jármũveket eltérõ körosztóval tervezik, ahhoz kell igazítani a felnit.

L

Légnyomás

A megfelelõ légnyomás a kifogástalan menettulajdonságok elõfeltétele. A kilométerteljesítmény, a fékút vagy a kanyarodás - mind a megfelelõ légnyomástól függenek. A légnyomást hideg keréken a legjobb heti gyakorisággal mérni. Az elõírt légnyomásokat a berendezés használati útmutatójában, vagy az abroncs gyártójának weboldalán találja meg. A túlságosan magas légnyomás rontja a komfortot és növeli a kopást, ha az abroncsban túl kevés a levegõ, a túlzott megerõltetés túlmelegedéshez vezet. A következmény az abroncs károsodása, legrosszabb esetben a futófelület elválása lehet.

Lyukkörátmérõ

A lyukkörátmérõ a kerék egyik legfontosabb tulajdonsága. A négy vagy öt lyuk vagy a támcsapszeg körformába rendezve állnak és a kerék szilárdságát szolgálják. Mivel a jármũveket eltérõ lyukkörátmérõvel tervezik, ahhoz kell igazítani a felnit.

M

Megtöltés vízzel

A vízzel való megtöltés kedvelt megoldás a vontató kiegyensúlyozására. A jelenlegi szelepek erre megfelelõek (a kombinált szelephasználatnál).
Nem kell a teljes abroncstérfogatot vízzel megtölteni, hanem csak kb. 70-75 %-át (ezt a mennyiséget akkor érjük el, ha levegõ helyett víz jön ki a légtelenítõbõl). A vizzel való megtöltés után az abroncsot a normál keréknyomásra pumpálják.
Télen a vizet fagyálló anyaggal kell keverni (tömlõs keréknél kalcium-klorid és magnézium-klorid keveréke).

Méretek

Milyen információk állnak pl. az abroncs 1050/50 R 32 méretleírásában?

1050 = Az abroncs keresztmetszeti mérete milliméterben

50= az abroncs keresztmetszeti magasságának és szélességének aránya. A magasságot az abroncs belsõ peremétõl az abroncs külsõ szélességéig mérik. Adott esetben az abroncs 1050 mm széles. Az abroncs magassága a szélesség 50 %-a.


R = Radiálabroncs

32= felniátmérõ colban (a belsõ abroncsátmérõ peremtõl peremig)

N

Négyévszakos abroncsok

A négyévszakos abroncskonstrukciók kiegyensúlyozott tulajdonságokat mutatnak nyári és téli körülmények között is. A négyévszakos abroncsok, mint nyári és téli abroncsok általában alárendeltek az idõjárási körülményeknek.

O

Oldalmagasság

Az oldalmagasság összefügg az abroncs szélességével. Ez azt jelenti, hogy 155/70 R 13 T abroncsnagyságnál az érték 70 (az abroncsszélesség 70 %-a), az abroncs magasságát adja meg. Ebben az esetben 70-es sorozatról van szó. Jelenleg 25-tõl 80-ig léteznek szériák. 55-ös mérettõl széles abroncsról beszélünk.

Ö

Öntisztulás

A mezõgazdasági abroncsok fontos ismertetõje az öntisztulás is. A rossz öntisztulású abroncsok esetében a profilhatás gyakorlatilag megszũnik, és romlik a vonóerõ. Ezen kívül ezek az abroncsok az utakat is szennyezik.
Az öntisztulás és a vonóerõ között célkonfliktus áll fenn. Az optimális vonóerõhöz a bordázatnak a menetirányra merõlegesen kell állnia. Ez viszont egyidejũleg rosszabb öntisztulást eredményezne. A gyártók folyamatosan az optimális megoldást keresik.

Öregedés

Az abroncsok öregedése nagyon lassan zajlik. Technikailag és jogilag is a három éve szakszerũen tárolt abroncsok még új gyártásúnak, az 5 évig tároltak újnak számítanak.
A DOT-szám alapján (abroncsoldal) megállapítható az abroncs kora. A DOT 4004 az jelenti, hogy az abroncsot 2004 40. naptári hetén gyártották.

P

Perem

Az abroncs pereme az átmenet az abroncs és a felni között. Ágy a perem fontos szerepet játszik az abroncs megfelelõ fekvésében és a vízzáróságban. A szükséges stabilitásról a beledolgozott acéldrótok gondoskodnak.

PR (Ply Rating - névleges betétszám)

A PR-szám egy relatív mutató, amely azt mutatja, hogy ha hagyományos pamutvászonból készült volna a gumiabroncs textil váza, akkor hány réteg pamutvászonnak felelne meg a gumiabroncs szövetszerkezete. Az abroncs teherbíróképességét fejezi ki. Egyre gyakrabban helyettesítik teherbírási indexszel.

R

Radiálabroncs

A radiál gyártásnál a váz szálai merõlegesen futnak a menenetirányra és az abroncs bordázatára. A radiáltechnika elve lehetõvé teszi, hogy az egyes abroncs zónák (oldal, futófelület) egymástól függetlenül dolgozzanak, a mozgások igy nem kerülnek át a futófelületre.

Raktározás

Az ideális raktározóhely sötét, száraz és hũvös helyiség. Semmiképpen nem szabad vegyszerekkel, kenõanyaggal vagy üzemanyaggal együtt tárolni.

S

Sebességindex (Speed Index)

A sebességindex felvilágosítást ad a gyártási módnak megfelelõ maximális sebességrõl. Pl.:
A1 : 5 km/h
A2 : 10 km/h
A3 : 15 km/h
A4 : 20 km/h
A5 : 25 km/h
B : 50 km/h
D : 65 km/h
E : 70 km/h

Szélesített köpeny

A szélesített köpenynél az oldalak magassága kisebb, mint s futófelület szélessége. Ez több gumit eredményez az alapban és ezzel nagyobb stabilitást.

T

Teherbírás

A teherbírás adja meg, hogy mennyi az abroncs maximális terhelhetõsége. Az adatot az ún. teherbírási szám jelöli, a Load-Index vagy LI.

Példák
50 : 190 kg
100: 800 kg
101: 825 kg
116: 1250 kg
140: 2500 kg
160: 4500 kg
180: 8000 kg

Tengelyterhelés

A vontató technikai adataiban a legnagyobb hátsó- és elsõtengely terheléseket adják meg. Ez nem jelent egyet a súly megadásával az abroncsozás céljából ! A vontató használatakor a maximális tengelyterhelést és az abroncsok mindenkori teherbíróképességét is figyelembe kell venni.

TL

A Tubeless rövidítése, a tömlõnélküli abroncs megjelölése.

TT

A TT vagy Tube Type elárulja, hogy olyan abroncsokról van szó, amelyekben tömlõ van.

V

Vállszélesség

Felni szélességnek is nevezik, a felni köztes távolságánál (belsõ távolság) mérik.

Váz

A váz sok gumiabroncsnál maga a hordozó szerkezet.

Vegyes abroncsozás

A különbözõ gyártású abroncsok használata megengedett, amennyiben engedély vagy részszakvélemény adott hozzá.

Vízzel töltés

A vízzel való megtöltés kedvelt megoldás a vontató kiegyensúlyozására. A jelenlegi szelepek erre megfelelõek (a kombinált szelephasználatnál).
Nem kell a teljes abroncstérfogatot vízzel megtölteni, hanem csak kb. 70-75 %-át (ezt a mennyiséget akkor érjük el, ha levegõ helyett víz jön ki a légtelenítõbõl). A vizzel való megtöltés után az abroncsot a normál keréknyomásra pumpálják.
Télen a vizet fagyálló anyaggal kell keverni (tömlõs keréknél kalcium-klorid és magnézium-klorid keveréke).
Kapcsolat: +3622372261      Fax: 00421 33 6486 111      Email: info@bohnenkamp.hu