Az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsok egyértelműen jobban teljesítenek a helyszíni teszteken

A Bohnenkamp saját vizsgálatsorozatban támasztotta alá a magasabb szintű talajvédelmet
Az új IF-/VF-technológia teljesítményadatai sokat ígérnek. A gazdálkodók élvezhetik a jobb talajvédelem és a magasabb hozam előnyeit, ugyanakkor értékes üzemanyagot takaríthatnak meg. Hogy e nagyívű kijelentések közül mennyi állja meg a helyét a szántóföldön, azt a Bohnenkamp gumiabroncs-szakértői egy mezőgazdasági gépeket gyártó vállalattal, az Amazone-nal együttműködve derítették ki egy szabványosított helyszíni vizsgálat során.

AMAZONE ZG TS 1001 Profis Pro szórógép
AMAZONE ZG TS 1001 Profis Pro szórógép, UX 5201 Super szántóföldi permetező, Pantera 4502H szántóföldi permetező
Penetrométerrel végzett mérés

Please accept marketing cookies to view this video.

Az IF- és VF-technológia alapelvei

Az IF-gumiabroncsok (Improved/Increased Flexion gumiabroncsok) esetében 20%-kal alacsonyabb belső légnyomásnál a terhelhetőség ugyanaz marad, mint a standard abroncsok esetében – vagy azonos abroncsnyomás esetén a terhelhetőség akár 20%-kal nagyobb. A VF-gumiabroncsok (Very High Flexion gumiabroncsok) esetében ez a teljesítmény-határérték akár 40%-ra is nőhet. Ezt a szövetváz eltérő felépítése teszi lehetővé. A szövetváz nagyobb számú, vékonyabb övei változó légnyomásviszonyok mellett biztosítják a gumiabroncsnak a szükséges rugalmasságot és stabilitást, és megőrzik a biztos tapadást. Ha a gazdálkodók szeretnék elkerülni a magas talajterhelést a szántóföldön, akkor csökkenthetik ezen gyártmányok belső nyomását, aminek köszönhetően megnő a gumiabroncsok felfekvési felülete. Mielőtt a jármű visszatér a közútra, az üzemanyag-takarékosság érdekében a gumiabroncs-nyomás újra megemelhető.

Az Amazonen-Werke H. Dreyer GmbH & Co. KG (márkanév: AMAZONE) vállalat az alsó-szászországi Hasbergen-Gaste területen bocsátotta rendelkezésre a helyszíni teszthez szükséges mezőgazdasági gépeket és berendezéseket. Az AMAZONE hosszú évek óta mezőgazdasági és kommunális gépek elismert gyártója, és a Bohnenkamp AG elégedett ügyfele termékeinek gyári szerelését illetően.

Irány a szántóföld! – Az IF-/VF-technológia és a standard megoldás közvetlen összehasonlítása

Az Improved Flexion (nagy rugalmasságú) technológiát a vontatott AMAZONE UX 5201 Super szántóföldi permetezőn tesztelték. A Very High Flexion (nagyon nagy rugalmasságú) technológia nagyon alapos tesztelését a szintén vontatott AMAZONE ZG TS 1001 Profis Pro szórógépen, továbbá egy önjáró AMAZONE Pantera 4502H szántóföldi permetezőn végezték. A Pantera 4502H esetében főként a magas kerékterhelés és a viszonylag keskeny, ám magas gumiabroncsnyomással működő gumiabroncsok kombinációja az érdekes. A VF-technológia alkalmazása már itt is lehetővé teszi a gumiabroncsnyomás jelentős csökkentését – a hagyományos gumiabroncsokhoz képest az érték akár több, mint egy harmadával.

A gépek bal oldalán hagyományos, standard technológiát használó gumiabroncsokat, míg a jobb oldalukon IF-, illetve VF-technológiát használókat alkalmaztak. Mielőtt azonban a szántóföld felé vették volna az irányt, az AMAZONE projektvezetője, Timo KLEMANN mindent látogató szeme előtt feltöltötte a berendezéseket, és a Hasbergen-Gaste központi telephelyen megállapították a pontos kerékterhelést, illetve az előírásoknak megfelelően beállították a pontos gumiabroncsnyomást.

Egyértelmű mérési eredmények a nyomtávmélységre és a tömörítésre vonatkozóan

Ilyen felkészülés után a legjobb időjárási körülmények között mentünk ki a szántóföldre. Az elmúlt néhány napban kevés eső esett, ezért a helyszíni teszt során a talaj aránylag száraz volt, ez azonban nem elhanyagolható tényező a teszt végrehajtása szempontjából, hiszen a talaj teherbírása annál nagyobb, minél szárazabb és tömörebb. A nedves, laza talajt egyértelműen könnyebb tömöríteni.

Pontosan meghatározott ellenállásnál mértük meg és hasonlítottuk össze a nyomtáv abszolút mélységét, és talaj penetrométer segítségével a talajba hatolás mélységét. Így határozható meg a talaj tömörsége és ezáltal a gyökérfejlődés mértéke. Ha a penetrométer nagyobb mértékben hatol be a talajba, akkor a talaj kevésbé tömör. A behatolási mélység referenciaértéke a nem bejárt talajon 30 cm.

Táblázat

 

UX 5201 Super szántóföldi permetező

ZG TS 1001 Profis Pro szórógép

Pantera 4502H szántóföldi permetező

 

Hagyományos

IF/VF

Hagyományos

IF/VF

Hagyományos

IF/VF

Kerékterhelés

4210 kg

4300 kg

3800 kg

3900 kg

4000 kg

4000 kg

Gumiabroncsnyomás

1,6 bar

1,1 bar

1,3 bar

0,9 bar

2,8 bar

1,8 bar

Nyomtávmélység

10 cm

7 cm

10,5 cm

7,5 cm

14 cm

10 cm

Penetrométer-mélység

21,8 cm

24,3 cm

25,1 cm

27,2 cm

20 cm

22 cm

Valamennyi mérési eredmény alapján világos kép rajzolódik ki – főként a nyomtáv mélységét illetően. Az Amazone berendezései az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsokkal körülbelül 25-30 százalékkal sekélyebb mélységben haladtak – még a nagyobb, vagy ugyanakkora kerékterhelés ellenére is. Ezenkívül a hagyományos gumiabroncsok nyomaiban a penetrométer átlagosan 22,3 cm mélyen hatolt a földbe, azonban az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsok által hagyott lazább nyomban valamennyi berendezést és mérési pontot nézve átlagosan 10 százalékponttal mélyebbre hatolt. Az érthetőség kedvéért: Ha egy hektáros földterülettel számolunk, akkor az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsok esetében a növények gyökérzete 220 köbméterrel nagyobb helyen tud tápanyagot felvenni. Egyértelműen pozitív az IF- illetve VF-technológia használatának köszönhetően a nagyobb mértékű talajkímélő hatás.

A VF-technológia előbb vagy utóbb standarddá válik a szántóföldön

Heiko HOLTHAUS, a Bohnenkamp AG mezőgazdasági üzletágának vezetője számára a teszteredmények egyértelműen igazolták az ígért teljesítményt: „A legújabb lehetőséggel már teljes járműveket is felszerelhetünk az új technológiával, és a gazdálkodók és a mezőgazdasági szektor szerződéses szolgáltatói felé való elkötelezettség még kifizetődőbbé válik. A technológia kissé magasabb indulási költségei most még gyorsabban megtérülnek az aratások alkalmával tapasztalt magasabb hozam és a jelentősen lecsökkent üzemanyag-felhasználás eredményeképp.” Az osnabrücki vállalat már most nagyobb érdeklődést tapasztal a teljesítményét egyre biztosabban igazoló technológiával kapcsolatban a potenciális felhasználók részéről. Számukra középtávon a VF-technológia jelenti a jövőt a mezőgazdasági gumiabroncsok területén. „Aki már az IF-technológiáért is lelkesedett, az áttér majd a technológia továbbfejlesztett formájára, a VF-gumiabroncsokra, aki pedig újonnan találkozik ezzel az előremutató technológiával, az gazdaságossági szempontból inkább a VF-gumiabroncsokat választja majd, és a közbenső lépést, az IF-gumiabroncsok alkalmazását ki is hagyja.”