Az IF- és VF-technológia alapelvei
Az IF-gumiabroncsok (Improved/Increased Flexion gumiabroncsok) esetében 20%-kal alacsonyabb belső légnyomásnál a terhelhetőség ugyanaz marad, mint a standard abroncsok esetében – vagy azonos abroncsnyomás esetén a terhelhetőség akár 20%-kal nagyobb. A VF-gumiabroncsok (Very High Flexion gumiabroncsok) esetében ez a teljesítmény-határérték akár 40%-ra is nőhet. Ezt a szövetváz eltérő felépítése teszi lehetővé. A szövetváz nagyobb számú, vékonyabb övei változó légnyomásviszonyok mellett biztosítják a gumiabroncsnak a szükséges rugalmasságot és stabilitást, és megőrzik a biztos tapadást. Ha a gazdálkodók szeretnék elkerülni a magas talajterhelést a szántóföldön, akkor csökkenthetik ezen gyártmányok belső nyomását, aminek köszönhetően megnő a gumiabroncsok felfekvési felülete. Mielőtt a jármű visszatér a közútra, az üzemanyag-takarékosság érdekében a gumiabroncs-nyomás újra megemelhető.
Az Amazonen-Werke H. Dreyer GmbH & Co. KG (márkanév: AMAZONE) vállalat az alsó-szászországi Hasbergen-Gaste területen bocsátotta rendelkezésre a helyszíni teszthez szükséges mezőgazdasági gépeket és berendezéseket. Az AMAZONE hosszú évek óta mezőgazdasági és kommunális gépek elismert gyártója, és a Bohnenkamp AG elégedett ügyfele termékeinek gyári szerelését illetően.
Irány a szántóföld! – Az IF-/VF-technológia és a standard megoldás közvetlen összehasonlítása
Az Improved Flexion (nagy rugalmasságú) technológiát a vontatott AMAZONE UX 5201 Super szántóföldi permetezőn tesztelték. A Very High Flexion (nagyon nagy rugalmasságú) technológia nagyon alapos tesztelését a szintén vontatott AMAZONE ZG TS 1001 Profis Pro szórógépen, továbbá egy önjáró AMAZONE Pantera 4502H szántóföldi permetezőn végezték. A Pantera 4502H esetében főként a magas kerékterhelés és a viszonylag keskeny, ám magas gumiabroncsnyomással működő gumiabroncsok kombinációja az érdekes. A VF-technológia alkalmazása már itt is lehetővé teszi a gumiabroncsnyomás jelentős csökkentését – a hagyományos gumiabroncsokhoz képest az érték akár több, mint egy harmadával.
A gépek bal oldalán hagyományos, standard technológiát használó gumiabroncsokat, míg a jobb oldalukon IF-, illetve VF-technológiát használókat alkalmaztak. Mielőtt azonban a szántóföld felé vették volna az irányt, az AMAZONE projektvezetője, Timo KLEMANN mindent látogató szeme előtt feltöltötte a berendezéseket, és a Hasbergen-Gaste központi telephelyen megállapították a pontos kerékterhelést, illetve az előírásoknak megfelelően beállították a pontos gumiabroncsnyomást.
Egyértelmű mérési eredmények a nyomtávmélységre és a tömörítésre vonatkozóan
Ilyen felkészülés után a legjobb időjárási körülmények között mentünk ki a szántóföldre. Az elmúlt néhány napban kevés eső esett, ezért a helyszíni teszt során a talaj aránylag száraz volt, ez azonban nem elhanyagolható tényező a teszt végrehajtása szempontjából, hiszen a talaj teherbírása annál nagyobb, minél szárazabb és tömörebb. A nedves, laza talajt egyértelműen könnyebb tömöríteni.
Pontosan meghatározott ellenállásnál mértük meg és hasonlítottuk össze a nyomtáv abszolút mélységét, és talaj penetrométer segítségével a talajba hatolás mélységét. Így határozható meg a talaj tömörsége és ezáltal a gyökérfejlődés mértéke. Ha a penetrométer nagyobb mértékben hatol be a talajba, akkor a talaj kevésbé tömör. A behatolási mélység referenciaértéke a nem bejárt talajon 30 cm.
Táblázat
| UX 5201 Super szántóföldi permetező | ZG TS 1001 Profis Pro szórógép | Pantera 4502H szántóföldi permetező | |||
| Hagyományos | IF/VF | Hagyományos | IF/VF | Hagyományos | IF/VF |
Kerékterhelés | 4210 kg | 4300 kg | 3800 kg | 3900 kg | 4000 kg | 4000 kg |
Gumiabroncsnyomás | 1,6 bar | 1,1 bar | 1,3 bar | 0,9 bar | 2,8 bar | 1,8 bar |
Nyomtávmélység | 10 cm | 7 cm | 10,5 cm | 7,5 cm | 14 cm | 10 cm |
Penetrométer-mélység | 21,8 cm | 24,3 cm | 25,1 cm | 27,2 cm | 20 cm | 22 cm |
Valamennyi mérési eredmény alapján világos kép rajzolódik ki – főként a nyomtáv mélységét illetően. Az Amazone berendezései az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsokkal körülbelül 25-30 százalékkal sekélyebb mélységben haladtak – még a nagyobb, vagy ugyanakkora kerékterhelés ellenére is. Ezenkívül a hagyományos gumiabroncsok nyomaiban a penetrométer átlagosan 22,3 cm mélyen hatolt a földbe, azonban az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsok által hagyott lazább nyomban valamennyi berendezést és mérési pontot nézve átlagosan 10 százalékponttal mélyebbre hatolt. Az érthetőség kedvéért: Ha egy hektáros földterülettel számolunk, akkor az IF-/VF-technológiát alkalmazó gumiabroncsok esetében a növények gyökérzete 220 köbméterrel nagyobb helyen tud tápanyagot felvenni. Egyértelműen pozitív az IF- illetve VF-technológia használatának köszönhetően a nagyobb mértékű talajkímélő hatás.
A VF-technológia előbb vagy utóbb standarddá válik a szántóföldön
Heiko HOLTHAUS, a Bohnenkamp AG mezőgazdasági üzletágának vezetője számára a teszteredmények egyértelműen igazolták az ígért teljesítményt: „A legújabb lehetőséggel már teljes járműveket is felszerelhetünk az új technológiával, és a gazdálkodók és a mezőgazdasági szektor szerződéses szolgáltatói felé való elkötelezettség még kifizetődőbbé válik. A technológia kissé magasabb indulási költségei most még gyorsabban megtérülnek az aratások alkalmával tapasztalt magasabb hozam és a jelentősen lecsökkent üzemanyag-felhasználás eredményeképp.” Az osnabrücki vállalat már most nagyobb érdeklődést tapasztal a teljesítményét egyre biztosabban igazoló technológiával kapcsolatban a potenciális felhasználók részéről. Számukra középtávon a VF-technológia jelenti a jövőt a mezőgazdasági gumiabroncsok területén. „Aki már az IF-technológiáért is lelkesedett, az áttér majd a technológia továbbfejlesztett formájára, a VF-gumiabroncsokra, aki pedig újonnan találkozik ezzel az előremutató technológiával, az gazdaságossági szempontból inkább a VF-gumiabroncsokat választja majd, és a közbenső lépést, az IF-gumiabroncsok alkalmazását ki is hagyja.”